In mijn vorige blogs heb ik mijn visie gegeven over de toekomst van de bouw in Nederland, de rol van de leverancier hierin en de rol van de leverancier in het algemeen. In deze blog kom ik terug op deze onderwerpen en kijk ik vooruit naar het vervolg van 2016, waarin tijd en kennis steeds vaker een probleem worden.
Kort terugkijkend naar 2015 zou je het jaar kunnen opdelen in twee delen. Vóór de bouwvak zag je dat we binnen onze organisatie gigantische pieken hadden in de orderintake. Er werd hectisch besteld en het leek wel of er na het verlof geen werken meer gemaakt zouden worden. Na de bouwvak zag je een verschuiving naar een andere opbouw qua orders, waarin meer structuur zat.
Als je toen de markt ging verkennen en de klanten aan het woord liet, dan hoorde je heel vaak de geluiden dat de particulierenmarkt nog gebruik wilde maken van de voordelig BTW-regeling die destijds gold. Alles moest in korte tijd verwerkt en gemonteerd worden en de facturatie diende nog op tijd te geschieden. Na de bouwvak zag je hier een kentering in komen.
Toegevoegde Waarde
In mijn vorige blogs heb ik geschreven over de toegevoegde waarde die de leverancier hierin moet bieden. Als ik naar Brouwers Zink kijk, dan zie ik dat we de laatste jaren weer een behoorlijke inhaalslag hebben gemaakt. Het feit dat de vakmensen steeds schaarser en schaarser aan het worden zijn, houdt in dat heel veel vragen bij de leverancier gelegd worden. Tijd en kennis wordt steeds vaker een probleem.
Als accountmanager van Brouwers Zink word ik steeds vaker gebeld met de vraag: “Bart weet jij nog goede mensen?”. We komen zinkwerkers tekort. Wat we zagen gebeuren is gewoon de keiharde werkelijkheid. Te weinig vakmensen die in de uitvoering lopen. We hebben dankzij onze goede relaties in den lande heel wat andere relaties kunnen helpen aan goede zinkwerkers. Maar we voorzien dat dit tekort op korte termijn alleen maar nijpender zal worden. Voor de lange termijn is het te hopen dat de aanwas van technische uitvoerende mensen zal toenemen door technisch onderwijs meer aandacht te geven. Anders zal de voertaal op de bouw straks echt niet meer Nederlands zijn. Brouwers Zink wil en kan juist door het netwerk-denken toegevoegde waarde leveren aan haar relaties.
Vooruitkijkend
Is het nu alleen kommer en kwel doordat de vraag slechts langzaam toeneemt en de prijzen slecht blijven? Nee zeker niet! Je merkt ook dat er steeds vaker gevraagd wordt naar kwaliteit. Een goede en betrouwbare kwaliteit kent een prijs en steeds vaker zien we dat niet alleen de goedkoopste prijs bepalend is. Waarom? Omdat de kwaliteit van het advies steeds meer de doorslag geeft. Doordat wij vaker en vaker geraadpleegd worden als specialist en vervolgens goed inspelen op de vraag van de klant, merk je dat advies in montage zijn meerwaarde in arbeid oplevert. Oftewel: door efficiënter te werken in de uren wordt meer verdiend dan door de laatste cent op de materialen.
Voor 2016 zie ik wederom een sleutelrol voor Brouwers Zink hierin. Samen met de klant meedenken, waardoor de kwaliteit gewaarborgd blijft. Door de aanwezigheid van Edwin van Schajik, Whitney van Nuland en mezelf wordt ons relatiebestand steeds verder uitgebreid, waardoor we ons in een groter werkgebied meer en meer kunnen onderscheiden.
Heeft u vragen, hulp of ondersteuning nodig om een project succesvol te maken? Schroom niet en raadpleeg onze verkoopafdeling of één van de accountmanagers:
- Edwin van Schajik – accountmanager Zuid Holland
- Whitney van Nuland – accountmanager Brabant
- Bart Essers – accountmanager Limburg
We hopen snel van u te horen!
Bart Essers
Accountmanager Brouwers Zink