Er is veel gaande in de markt van loodgieters, installateurs, dakdekkers, zinkverwerkers en de totale bouwsector. In deze blog van accountmanager Bart Essers geeft hij zijn visie hierop. Wat speelt er? Wat staat er te gebeuren? Waarin kunt u zich onderscheiden en waar staat Brouwers Zink in de markt?
Wat gaat de tijd toch snel, het is alweer september 2015. Als ik in het kort een terugblik mag geven op dit jaar en mijn tweede periode bij Brouwers Zink, kan ik concluderen dat de markt zich rustig aan het herstellen is. Architecten zijn weer bezig met hun primaire taak, aannemers zijn weer aan het bouwen/renoveren en de onderaannemers waartoe onze sector behoort kunnen weer langer vooruit kijken wat het werk betreft. Dit laatste is duidelijk zichtbaar binnen Brouwers Zink.
Als ik terugkijk op de periode sinds mijn terugkeer bij Brouwers Zink in februari 2014, dan kan ik zeggen dat we als team zeer goed op weg zijn. We zijn voortdurend in beweging, anticiperend op de klantbehoefte en inspringend op wat de markt vraagt. De markt vraagt kwalitatief goede producten tegen een scherpe prijs. En als je als bedrijf dit kunt bieden, dan had je ‘gisteren’ al moeten leveren. Flexibiliteit en een tandje bijschakelen is binnen Brouwers Zink altijd de tendens geweest. Hier is absoluut niks mis mee, maar soms vraag ik me af waar we in vredesnaam mee bezig zijn.
Ik wil jullie graag meenemen in mijn persoonlijke mening en wil vervolgens een blik werpen op de toekomst. Als ik hierover nadenk, dan zie ik een aantal kernpunten waarover we intern vaak nadenken.
- De aantrekkende markt in de Randstad en de achterstand qua werk in de grensregio’s.
- De vergrijzing onder de vakmensen, gericht gekeken naar de zinkwerkers en dakdekkers.
- Het aantal buitenlandse collega’s op de bouw en de beperkte communicatie hiervan.
- De absurde oplevertijden van een bouw en de levertijden van een leverancier.
- De prijzen.
De oplevertijden
Als één van de twee buitendienstmedewerkers van Brouwers Zink zie en hoor ik vele reacties in de sector. Als ik kijk naar mijn eigen primaire rayon ‘groot Limburg’ merk ik dat de grotere bedrijven weer vooruit kunnen kijken. Het middensegment moet daarentegen hard knokken voor de meters en de laatste groep, de kleinere bedrijven en ZZP-ers, is moeilijk te peilen. Velen pakken zich samen en maken projecten die je als leverancier niet voor mogelijk kunt houden. Hierin zie je ook zaken die soms ‘killing’ zijn voor de markt. Uurlonen, veiligheidsvoorschriften en de kwaliteit van het werk zijn enkele voorbeelden die het de markt lastig maken. Ik wil me niet gaan mengen in de uurlonen en hoe men denkt dat dit gemaakt moet worden, maar als leverancier worden we hier wel mee geconfronteerd. Alles moet goedkoper en sneller geleverd worden. Over de kwaliteit ga ik niet discussiëren, want die moet bij ons aan onze standaard voldoen en minimaal goed zijn. In de sector zie ik echter vaak ‘vakwerk’ dat eigenlijk onwaardig is aan deze titel. Hier kom ik later in mijn verhaal op terug.
De aantrekkende markt in de Randstad
De werkperspectieven in de Randstad en ook al beginnend in Brabant zijn beter. Hier zie je steeds meer bouwplaatsen komen en renovatieprojecten hun opstart maken. Ook dit ontgaat ons niet. Aanvragen en opdrachten komen steeds vaker naar het zuiden toe. Men ziet dat Brouwers Zink een prettige en gedegen partner is om in een project mee samen te werken. Waarom wij als Brouwers Zink een goede partner zijn? We horen vaak dat we oplossingsgericht meedenken. Laat dat nu één van onze sterke punten zijn. De prijs zal altijd een bepalende factor blijven, maar niet zo leidend als iedereen vaak naar voren wil laten komen. Waarom een ‘kwartje’ zakken als je op andere vlakken euro’s kunt besparen? Brouwers Zink denkt mee over de mogelijkheden om euro’s te besparen. Dit doen we bijvoorbeeld door stil te staan bij de details van verwerking; vooraf prefab-en of uitbesteding aan een echte vakman. Ik ben van mening dat je een werk niet krijgt doordat je de zinkmaterialen een paar centen goedkoper inkoopt, maar doordat je een betere totaalprijs kunt aanbieden. Hierin is het uurloon en de daarbij behorende verleturen een factor die harder doorwerkt dan een ‘dubbeltje’ in de meterprijs.
De vergrijzing onder de vakmensen
Waar ik me wel zorgen over maak is de vergrijzing en de beperkte aanwas in vakmensen. Waar is de jeugd die met hun handjes willen werken? Ik zie er maar mondjesmaat bij komen. Laat staan mensen die de theorie in de praktijk kunnen vertalen. Iedereen lijkt tijdens de opleiding gericht te moeten kiezen voor sectoren die straks een overschot aan mensen hebben. Onze sector zal het hierdoor moeilijk gaan krijgen, waardoor er nog vaker dan nu teruggevallen wordt op vakmensen uit omringende landen of zelfs verder. Is dit wat we ambiëren in een vooruitstrevend land als Nederland? Als je kijkt naar de infrastructuur, de gebouwen en technieken die we bezitten… Het zou toch doodzonde zijn als we straks hierin achterop raken? Tegenwoordig moet je op een bouwplaats beschikken over een talenknobbel en dien je minimaal vier talen machtig te zijn, waarbij Nederlands niet de voertaal is. Ik hoop dan ook echt dat er vanuit de verschillende Nederlandse brancheorganisaties initiatieven genomen gaan worden om de aanwas van vakmensen aan te moedigen. Iets waarin Brouwers Zink ook haar kennis wil delen.
Brouwers Zink in de toekomst
Al kijkend naar de toekomst zijn we als Brouwers Zink in een volgende fase terechtgekomen. Nu de stabiliteit geen ‘issue’ meer is en de kwaliteit vanzelfsprekend is (waarbij we blijven kijken naar verbeterpunten), zullen we moeten gaan kijken hoe we de groeiende markt kunnen blijven voorzien in de behoefte die we als Brouwers Zink bieden. Dit is wederom een enorme uitdaging die we als gehele organisatie niet uit de weg gaan. Want Brouwers Zink is meer dan alleen de mensen die u spreekt of aan de deur ziet!
Graag wil ik u vragen om eens mee te denken hoe u de toekomst ziet in de onderwerpen die ik benoemd heb. Delen van kennis en kunde, maar ook het bespreekbaar maken van toekomstperspectieven helpen onze sector verder om kwalitatief goed te werken. Graag willen wij een klankbord zijn naar onze klanten, dus schroom niet te reageren. Dit mag naar b.essers@brouwerszink.nl.
Rest mij iedereen voor de rest van het jaar succes te wensen!
Met vriendelijke groet,
Bart Essers