“Inmiddels ben ik al weer ruim 8 jaar werkzaam bij Brouwers Zink. Na de moeilijke eerste jaren, de crisisjaren van het bedrijf, zijn we erin geslaagd het bedrijf in een rustiger vaarwater te brengen. Rustiger in de zin van stabieler. Bedrijven die met ons zaken deden, wisten weer dat ze op ons konden bouwen. Dat we een betrouwbare partner zijn, die nooit wegloopt voor een probleem of een uitdaging was altijd al duidelijk. Daaraan heeft het bedrijf haar goede naam te danken. Maar om het stabiel te maken zodat er juist minder problemen of uitdagingen waren, moest er hard gewerkt worden om een aantal zaken te verbeteren. Dat laatste is prima gelukt en dat hebben we te danken aan de goede groep mensen die dagelijks bij Brouwers Zink hun best doen om juist die extra stap te maken die nodig is om te verbeteren.
Er zijn de nodige managementboeken verschenen over hoe je een bedrijf kunt verbeteren. Vaak geschreven door mensen die zelf nog nooit een bedrijf verbeterd hebben. De meest veelzeggende titel in dit kader is “Good to great” van Jim Collins. Dit boek is een van de meesterwerken over dit onderwerp. Maar als er dan al zoveel boeken over zijn geschreven, waarom zijn er dan zo weinig bedrijven echt “great”? Misschien is de praktijk gewoon een beetje lastiger, dan het geduldige papier van een boek?
We hebben immers met mensen te maken. Mensen zijn de grootste kracht (strength) van een bedrijf, maar ze kunnen ook de grootste zwakte (weakness) zijn. In mijn verleden als register accountant heb ik veel bedrijven en overheidsinstellingen mogen zien en controleren. Vaak zie je bedrijven of instellingen die zijn vastgeroest in hun dagelijkse manier van werken. Maar er zijn ook genoeg bedrijven die juist wel het verschil maken om great te zijn. Waarom kreeg Nedcar het niet voor elkaar om rendabel auto’s te produceren en kan dit nu wel als VDL er de leiding in overneemt? Die vraag zullen zich ongetwijfeld ook bestuurders van de gesloten Ford fabriek in Genk stellen.
En het is ook de vraag die ik mijzelf elke dag weer stel bij Brouwers Zink, waar we al ruim 30 jaar bezig zijn en we ons nu al weer 5 jaar goed vooruit ontwikkelen. Hoe kunnen wij wat goed is, great maken? En vooral, hoe zorgen wij ervoor om onze mensen hierin mee te nemen?
Over dat laatste maak ik mij weinig zorgen. We hebben mensen die in turbulente tijden goed hebben overleefd en die dagelijks onder sterk wisselende omstandigheden (onze orderintake kan de ene dag het dubbele zijn dan de andere dag, terwijl we op 24 uurs basis orders, meestal inclusief maatwerkproductie, uitleveren) goed presteren. Vaak presteren onze mensen al great ook al gaat een enkele keer iets minder goed. En dus zoek ik de uitdaging vooral bij onszelf, bij John en mij, als directie van ons bedrijf. Hoe kunnen wij onze mensen helpen om de volgende stap te maken met Brouwers Zink: van goed naar great?
Het is een open vraag waar we de komende maanden en jaren graag aan verder zullen werken. Het is dus ook de perfecte drijfveer om het beste zinkbedrijf van Nederland en België te willen worden. Dat hoeft niet het grootste bedrijf te zijn, maar wel het beste. Een bedrijf dat dingen kan, die collega bedrijven niet kunnen. Bedrijven die misschien ook goed zijn, maar niet great als het gaat om zink, koper en loodmaterialen. Daarin willen we bij Brouwers Zink uniek zijn, zowel in Nederland als in België.
Hartelijke groet,
Maurice Kerkhofs